Blåst på 80 000: Klassiskt bedrägeri lyckades ännu en gång
Vid 17.30-tiden på måndagen ringde en person till kvinnan på Öland och påstod sig jobba för ett inkassobolag.
– Han sa att en mobiltelefon hade beställts i hennes namn och eftersom fakturan hade förfallit hade ärendet gått vidare till inkasso, berättar polisens presstalesperson Robert Loeffel.
Kvinnan hade såklart inte beställt någon telefon, vilket hon berättade, och precis som det brukar gå till förklarade bedragaren att han skulle koppla henne vidare till sin banks säkerhetsavdelning – för att den skulle hjälpa henne reda ut situationen.
– Därefter förmåddes kvinnan göra ett flertal inloggningar med sitt bank-id vilket resulterade i att cirka 80 000 kronor försvann.
Under tisdagen anmälde en man i 60-årsåldern att han gått på en liknande bluff, även om det i hans fall var ”it-avdelningen på banken” som skulle hjälpa honom när hans bankkonto påstods ha blivit kapat. Kapat blev det dock först efter att mannen förmåtts identifiera sig med bank-id. Därefter försvann 60 000 kronor.