Summerar premiäråret: ” På det stora hela har det gått bra”
Lite statistikuppvärmning: 3 424 bilar, 190 husbilar, 63 husvagnar, 233 motorcyklar, 1 565 cyklar, 14 425 passagerare samt 366 hundar/katter (!).
Där har ni den samlade transportskörden för färjan MS Solsund säsongen 2019, säsongen då Böda-sonen Daniel Arnesson och kalmariten Måns Larsson tog över verksamheten efter ett snabbt påkommet köp av den 34 meter långa färjan tidigare i år.
– Vi kände att vi ville hjälpa till med att ha kvar färjan, det är en väldigt fin båt och den är viktig för både Oskarshamn och Byxelkrok, sade Måns Larsson till Ölandsbladet då, i slutet av mars månad.
Samtidigt undertecknade de två rutinerade sjökaptenerna - båda vana med betydligt kärvare förhållanden än vad vattnen mellan Ölands nordliga spets och fastlandet kan bjuda på - ett fyra år långt avtal med Borgholms kommun och Oskarshamns kommun. Avtalet ger färjelinjen ett årligt marknadsstöd på drygt en halv miljon kronor.
Daniel Arnesson är på hemmaplan och kör majs när Ölandsbladet får tag på honom för summering av säsongen.
– På det stora hela har det gått bra och grejerna har hållit, vi har inte behövt ställa in för att någonting gått sönder. Samtidigt var det nytt för oss och en utmaning.
På minussidan finns en blåsig och passagerarfattig försäsong.
– Kallt och blåsigt. Vi fick ställa in flera turer på grund av den nordliga/nordostliga vinden där det tryckte på ända från Ålands hav. Vi och båten klarar den sjön, men passagerarna far illa, därför var vi försiktiga på det sättet.
Statistik Solsund 2018
Passagerare: 16 244
Bilar: 3 771
Cyklar: 3 107
Antalet dagar med inställd trafik: 1,5
– Sedan körde vi hela augusti ut och det fanns väl inte så mycket att hämta där heller, säger Daniel Arnesson och berättar att nyheten med fem överfarter per dag under högsäsong ska utvärderas.
– Det blir väldigt långa dagar för både besättning och maskineri och det där måste vi titta på och försöka optimera till det bästa.
Måns Larsson instämmer i den analysen.
– De dagarna med extraturer får vi komprimera ihop, för om vädret inte är med en så kör man lite i onödan och det finns ingen mening att köra turer där det knappt är någonting, säger han till tidningen.
Till skillnad mot den förre ägaren öppnade Solsund bogvisiret för husbilar och husvagnar under högsäsong, något Larsson/Arnesson kommer att fortsätta med och som de även ser utvecklingspotential i.
– Speciellt under augusti såg vi många husbilar och den marknaden ska vi försöka nå ut till, att vi finns och att man kan åka med oss, säger Måns Larsson och nämner även utveckling av cafeterian som kommande satsning.
Känslan när du lade till i hamn efter säsongens sista tur?
– Jo, det kändes bra. Det har varit väldigt lyckat, det är trevlig trafik.