Trött på fortkörningen: ”Inte rädd för att gå vidare med det här”
Mörbylångabon Thomas Eriksson skådar trafiken som passerar genom Kyrkbyn.
– Det är märkligt att det inte händer fler olyckor, säger han.
Vägen norr om Kyrkbyn rustas i skrivande stund upp och får ny beläggning, trottoarer och vägbelysning. När det blev klart att arbetet skulle påbörjas kände Thomas Eriksson att han behövde göra något. Tillsammans med ytterligare tre personer har han skickat en skrivelse till Mörbylånga kommun och Trafikverket.
– Det är jättebra att de gör något åt vägarna här, det behövdes. Men det behövs trafiksäkerhetshöjande åtgärder också, säger han.
– Det räcker att stå här så kan man konstatera att det körs väldigt fort. Det gjordes en hastighetskoll på väg 943 här intill för drygt ett halvår sen, då uppmättes det till 139 kilometer i timmen.
Han beskriver att boende längs Kyrkbyn inte vågar släppa ut sina barn för att leka samt att ett flertal katter längs vägsträckan har blivit påkörda.
– Detta har pågått länge, det märkliga är att kommunen och Trafikverket inte gör något radikalt åt det här. Det hjälper inte att enbart asfaltera, det bli bara bättre för fortkörarna. Skyltar är bortkastat för det är ingen som bryr sig om dessa, säger han och nämner att både lastbilar och traktorer framförs över hastighetsangivelsen. Men att det i huvudsak är arbetare vid Guldfågeln som kör fort och då vid skiftbyten.
– De använder denna vägsträcka som accelerationssträcka för att komma till och från arbetet.
– Här genom Kyrkbyn ska det tydligen bli en linje på vänster sida och en på höger sida, trafiken ska alltså hålla sig i mitten.
Han menar att linjerna kan inge fotgängare en falsk trygghet med tanke på att när lastbilar och traktorer ska mötas måste fordonen ändå köra över dessa markeringar.
Då villkoren i Guldfågelns miljötillstånd förändras den 1 januari 2022 har beslut tagits som innebär att trafiken kommer delas upp. Inkommande kycklingtransporter kommer gå längs Köpmangatan och Trollhättevägen. Utgående trafik leds från Guldfågeln genom Kyrkbyn.
– Leveranser till Guldfågeln ska köra förbi barnen vid Skansenskolan och de äldre på Lindero. Vad tänker man på? Det måste till någon bättre lösning. Det är vansinnigt att dra ner tung trafik och lastbilar genom ett barnbefolkat område, säger Thomas och poängterar att kritiken inte riktar sig till Guldfågeln som verksamhet.
– Däremot på att kommunen är så nonchalant mot oss boende. Man gör massa åtgärder för att Guldfågeln ska få sitt miljötillstånd, men vår miljö, det gör man inte ett skit åt.
Guldfågelns miljötilstånd
För att Guldfågeln ska kunna utöka sin verksamhet är det avgörande att en ny väg står klar 2021 då villkoren i Guldfågelns miljötillstånd förändras den 1 januari 2022. Det innebär att det finns en maxgräns för hur många fordon (70 stycken) det får köra genom Kyrkbyn.
Den inkommande trafiken till slakteriet, alltså transporterna med slaktkycklingar, kommer ta sig till Guldfågeln genom att köra förbi förskola, kommunhus och villaområde längs med Trollhättevägen. De transporter som går ut från slakteriet kommer gå längs med Kyrkbyn.
Att det satsas mer i den norra kommundelen är ett faktum, menar Thomas Eriksson.
– I Färjestaden har du kameror, bulor och rondeller. Från Färjestaden och hit finns det inte ett dugg. Det finns skyltar som ingen bryr sig om och smala vägar.
Han beskriver att det redan 2002 fanns i planeringen att vägen genom Kyrkbyn skulle flyttas på marken öster om Kyrkbyn.
– Det hade varit den bästa lösningen. Men det ligger nog ytterligare 20 år framåt i tiden, det är ett enormt stort projekt.
Som en andrahandslösning menar han att kraftigt hastighetsdämpande åtgärder är livsnödvändiga. Exempel är vägbulor, ett flertal hastighetskameror och ”midjor” som gör att trafiken måste vänta in varandra samt ökad polisiär närvaro.
– Jag är inte främmande för att gå vidare med det här. Det kan vara exempelvis protestmarscher, möten i församlingshemmet, genom att bjuda in Guldfågeln, kommun och Trafikverket. Det här måste upp på dagordningen.