Borgens har fem heltidsanställda och ett 30-tal produkter med soppor, konserverade bönor och köttfärssås. Deras största produkt är konserverad svamp, i synnerhet kantareller. Företaget levererar produkter till dagligvaruhandeln, restauranggrossister och industrier.
Borgens startade redan 1941 och 1999 köptes det av Anders Gunnarsson och Helena Wall Gunnarsson. För ett år sedan tog Simon Gunnarsson över familjeföretaget efter sin far och styvmamma. För honom har verksamheten varit en naturlig del av livet.
– Jag är uppvuxen med fabriken och efter gymnasiet jobbade jag här i fem år. Innan dess hade jag sommarjobbat och extraknäckt vid behov, säger Simon Gunnarsson, vd på Borgens.
Simon sökte sig vidare och började studera till socionom. Efter utbildningen landade han på socialkontoret i Kalmar där han jobbade som ungdomsutredare i två år.
– Jag var nog trött på maskiner och kände att jag ville jobba med människor istället.
2016 fick Simon sitt första barn och i samband med det blev han föräldraledig i nio månader.
– Det hade varit ganska körigt på jobbet ett tag då så det kändes skönt att bli föräldraledig. När den började ta slut kände jag mig inte sugen på att komma tillbaka till jobbet.
– I grunden trivdes jag men det är som det brukar vara för handläggare. Jag började drunkna i ärenden och det blev för mycket till slut. Ska jag jobba så mycket är det bättre att göra det för sig själv.
Det var då han började fundera på att ta över Borgens. Tillsammans med pappa Anders och styvmamma Helena lade han upp en plan. 2018 började han jobba på företaget igen och tog stort ansvar för verksamheten redan från start.
– Det är ett litet företag så även om man är vd så är man överallt, men det blev mer administrativa uppgifter för mig och infasningen började. Sedan 2018 har jag skött Borgens även om jag har fått stöttning av Anders och Helena när det har behövts.
Sedan förra året är han ytterst ansvarig även på papperet.
– Jag har någonstans alltid haft en känsla av att jag kommer hamna här i slutändan. Det har aldrig varit några större påtryckningar och från början ville jag inte men det har ändrats under årens lopp.
”Det är en helt annan frihetskänsla nu”Simon Gunnarsson, vd på Borgens.
Simon har numera två barn och inom en månad kommer han att ha ytterligare ett. Han bor i Kalmar och pendlar dagligen till Borgholm. Jobbar 7-16 i Borgholm och när barnen lagt sig blir det några arbetstimmar hemma med administrativa uppgifter.
– Jag jobbar mer än 40 timmar i veckan men jag trivs med det. Det känns inte som att jag jobbar utan gör det i mångt och mycket för mig själv. Jag jobbade inte mindre när jag var anställd men det är en helt annan frihetskänsla nu. Det var avgörande i beslutet att ta över och jag har inte ångrat mig hittills.
Detta trots stora utmaningar de senaste åren.
– Vi levererar till dagligvaruhandeln, restauranggrossister och industrier. Men under coronapandemin slogs restaurangsektorn ut och då försvann en tredjedel av vår försäljning. Det var tufft men i efterhand klarade vi oss för att vi har tre ben att stå på.
Nästa utmaning kom sommaren 2022, som visade sig bli en av de varmaste på 500 år.
– Kantareller odlas inte utan de plockas i skogen, men där växte inga på grund av torkan. Vi kunde inte få tag i tillräckligt med svamp och det som fanns var dubbelt så dyrt.
– Sommaren 2021 var det också dålig skörd men då gick det att kompensera för det fanns svamp i lager. Den här gången blev det svårare. Men det är också två sidor av myntet för det är inte bara vi som drabbas, det är lika illa för alla i branschen.
Utöver det har Borgen tampats med samma bekymmer som övriga världen. Kostnaderna för transport och el har dubblats och priset på konservburkarna steg med 60 procent.
– Marginalerna är pressade från början och vi kan inte höja priset hur som helst heller. Dels kommer folk inte att köpa våra produkter och dels är vi bundna till avtal med våra kunder. Vi kan inte höja priset när som helst utan det går bara inom vissa intervaller.
– Det har varit det ena tunga kroppsslaget efter det andra. Resultatmässigt var det ett tufft år men samtidigt var förra året det näst bästa försäljningsmässigt sedan 1999. Det finns flera ljusglimtar, allt kunde ha varit mycket värre.
Borgens fick oväntad räddning av sin webbshop. De har haft den under lång tid men har inte haft särskilt mycket försäljning genom den, och har heller inte gjort någon riktad marknadsföringsinsats. Det ändrades när den kände författaren och bloggaren Lars Wilderäng skrev ett inlägg om företagets konserverade köttfärssås.
– Webbshoppen har aldrig gjort något väsen av sig förut men rätt som det var började det trilla in ordrar. Jag kom in från lunchen och då hade vi plötsligt fått 80 stycken. När jag kom till jobbet på måndagen hade vi fått 500 ordrar under helgen.
”Det har varit det ena tunga kroppslaget efter det andra”Simon Gunnarsson, vd på Borgens.
Försäljningen från webbshoppen ökade med 1 000 procent förra året och stod nästan för 10 procent av omsättningen.
– Det blev ett välkommet tillskott och plötsligt hade vi ett fjärde ben att stå på. Försäljningen har planat ut under året men försäljningen har fortsatt och vi får dagligen in ordrar.
Han upplever också att webbshoppen har gett ringar på vattnet. Borgens har haft kylda soppor hos ICA sedan 2005 och har som mest haft fem olika produkter. Men konkurrensen har med tiden hårdnat och försäljningen har hela tiden visat en sjunkande trend.
– Det har varit tufft för de stora drakarna har också gett sig in där med egna produkter. Nedgången har skett sakta men trenden har ändå varit tydlig. Numera har vi två kylda soppor på ICA men plötsligt har försäljningen av dessa ökat med 30 procent.
– Jag kan inte se någon annan förklaring till det än att de har köpt våra andra produkter i webbshoppen och känner igen Borgens. Sopporna finns inte där men när de sedan besöker sin egen ICA-butik har de köpt våra soppor eftersom de tyckte om köttfärssåsen.
Under året har de uppdaterat webbshoppen och erbjuder numera fler betalningslösningar. Man kommer fortsätta satsa på den framöver.
– Det vi säljer där konkurrerar inte särskilt mycket med övrig verksamhet. Vi har ett 30-tal produkter men bara ett fåtal finns i hela dagligvaruhandeln. Nätet har stor potential för där kan vi skippa ett led och sälja direkt till kunden. Då kan vi konkurrera på ett helt annat sätt, vi kan matcha priset men hålla högre kvalitet än våra konkurrenter.
Borgens historia
• Rick Kågö köpte tomten vid Trädgårdsgatan 1 och började bygga en fabrik som stod klar 1946. Han var en entreprenör och under andra världskriget hade han parallellt med annan verksamhet utfört konserveringar på innergården vid Storgatan 32.
• I början konserverades allt från olika typer av grönsaker, rotfrukter och svamp till jordgubbar, köttsoppa och kycklinggryta. Senare även hundmat och rostad lök.
I mitten av 1960-talet började Borgens att helt specialisera sig på svampkonservering och under 15 år odlades även egna champinjoner.
• I början av 1970-talet tog dottern Agneta och hennes man Rolf över verksamheten och drev den tillsammans med Agnetas syster Lotta.
• 1999 såldes verksamheten till Anders Gunnarsson och Helena Wall Gunnarsson som några år senare flyttade fabriken till gamla mejeriets lokaler.
• 2022 Simon Gunnarsson köper verksamheten av Anders och Helena.
I övrigt planerar han inga revolutionerande förändringar i verksamheten.
– Vi har befintliga kunder, produkter och ett inarbetat varumärke vilket gör att jag inte behöver uppfinna hjulet på nytt. Jag är väldigt nöjd om det kan fortsätta rulla på som det har gjort de senaste 20 åren. Men självklart finns det saker i verksamheten som jag vill utveckla ytterligare. Vi ska behålla våra kunder och produkter men öka försäljningen där det finns en efterfrågan.
Hur ser du på framtiden?
– Livsmedelsbranschen är en väldigt tuff bransch och Borgens har överlevt tack vare att vi är så nischade. Det är inte så många som håller på med att konservera svamp i Sverige.
– Konserver är en modern klassiker. Glöm krig och elpriser – det ligger ändå rätt i tiden. Det går åt mycket energi att producera tetraförpackningar och plåtburken är den enda förpackningen som är 100 procent förnybar. Den går att återvinna hur många gånger som helst. Matsvinnet är också litet. Våra konserver har ett bäst före-datum på fyra år, men i teorin kan en burk stå i 50 år och ändå vara ätbar.