Annons

Ledare: ”Se till att vi får behålla vår egen el och subventionera drivmedel för oss som inte har några andra alternativ!”

Det kan inte vara rimligt att vi har en miljöomställning där vi på landsbygden tvingas ställa våra bilar och maskiner på grund av dieselpriserna, till förmån för stadsbornas elbilar.
Publicerad 27 januari 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Ölänningar har i vinter fått betala rekordhöga elpriser. Vi får nämligen inte del av den el vi själva producerar. Och med skenande dieselpriser och sämre kollektivtrafik så blir miljöomställningen galet tuff för landsbygden, analyserar Ölandsbladets ledarredaktion.
Ölänningar har i vinter fått betala rekordhöga elpriser. Vi får nämligen inte del av den el vi själva producerar. Och med skenande dieselpriser och sämre kollektivtrafik så blir miljöomställningen galet tuff för landsbygden, analyserar Ölandsbladets ledarredaktion.

Hela Sverige ska leva? Nje, snarare att vi dödar stora delar av Sverige.

Öland är självförsörjande på el. Jo, så är det faktiskt. Redan nu är de där blinkande, vinande och horisontförstörande vindkraftverken vi har på och kring Öland tillräckligt för att försörja hela Öland med energi flera gånger om.

Annons

Så nog drar vi ölänningar vårt strå till den svenska miljöomställningen. Och vi klagar inte, förutom några sommargäster med kikare runt halsen.

De allra flesta ölänningar står faktiskt ut med de störningsmoment som vindkraftverken för med sig. Men vad får vi för det?

Vi får inte ens använda vår egen el. Genom våra elräkningar får vi veta att vår el produceras i Norrland och på grund av ”halsar” längs vägen så ”tvingas” vi ölänningar betala maxbelopp.

Efter nyår har diesel- och bensinpriserna nått rekordhöjder. Ett led i omställningen att göra Sverige fossilfritt. Kan vara väl så. Men omställningen sker för snabbt. Bara tre veckor in på det nya året är bidragspengen för inköp av elbil slut.

En snabb kontroll visar att våra bägge Ölandskommuner procentuellt ligger väldigt lågt när det gäller andelen elbilar - våra storstäder tokdominerar. Så klart. Elbilsnätet är inte utbyggt för fem öre. I synnerhet inte på Öland.

Hårt draget så betalar vi rika storstadsbors elbils-subventioner med våra ökade drivmedelsräkningar på Öland.

Det pågår ett arbete i det här landet med att tvinga människor att åka kollektivt. Tunnelbana, spårvagnsbussar, nya mångmiljardsatsningar på snabbtåg mellan våra storstäder...

Frågan har ställts hur många gånger som helst, men vi väntar fortfarande på svar - hur gör vi som inte har någon kollektivtrafik?

Och våra företag har sedan 1961 ingen järnväg att lasta sina produkter på. Transportkostnaderna är farligt nära taket. Vad händer den dagen Guldfågen räknar hem en vinst med att flytta kycklingfabriken till ett järnvägsspår på fastlandet? Framför allt, vad händer med de 400 anställda på fabriken och deras familjer, eller de hundratalet underleverantörerna?

Den här vintern har på ett otäckt sätt visat hur det är glesbygden som betalar priset för vår miljöomställning i landet. Vi har dyrast elpriser i landet och eftersom vi inte har några alternativ så betalar också vi mest i drivmedelskostnader för att överhuvudtaget kunna ta oss någonstans.

Annons

Lösningen är faktiskt ganska enkel. Se till att vi får behålla vår egen el och subventionera drivmedel för oss som inte har några andra alternativ.

”Så nog drar vi ölänningar vårt strå till den svenska miljöomställningen!”
Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons