Annons

Öländsk storsatsning drar igång: 100-tals turistföretag – öka upplevelserna

Mångmiljonprojektet kickstartas nu runt om på Öland – så ska turismen bli mer lönsam:
Närmsta två åren sker utvecklingen med längre säsong, naturupplevelser och paket.
– Mycket nu handlar om att koppla samman företag så att de inte behöver uppfinna hjulet, säger Felicia Bäckström, destinationsutvecklare.
Öland • Publicerad 6 oktober 2021
Sofie Gunnarsson, Felicia Bäckström, Sofia Kahnt och Magnus Broomé
Sofie Gunnarsson, Felicia Bäckström, Sofia Kahnt och Magnus BrooméFoto: Magnus Anderberg

1 juni startade Ö–natur, det handlar om att utveckla utomhusaktiviteter och samordna evenemang mellan turismföretag. Nu drar det igång på riktigt allvar med besök på plats.

– Det känns jätteroligt att komma ut, det är först nu vi känner in näringen och gör nytta, säger Felicia Bäckström som ansvarar för Ölands turismorganisations projekt.

Annons

På onsdagen var hon och affärsutvecklarna Sofie Gunnarsson och Magnus Broomé på plats på Hotel Skansen i Färjestaden.

– Vi satsar redan på outdoor-turism men det går att utveckla mer. Efterfrågan är stor på den här typen av paket, säger Sofia Kahnt, Hotell- och marknadschef.

– Även om Skansen är superduktiga gäller det att hitta företag man kan matcha med så att man kan bli ännu starkare. Det är där vi kommer in i bilden, säger Sofie Gunnarsson.

– Vi vet ju vad som finns men att skapa relationer och få en push åt rätt håll är jättebra, konstaterar Sofia Kahnt.

Totalbudgeten för Ö–natur ligger på 3 442 858 kronor – där Europeiska regionala utvecklingsfonden står för 75 procent av kakan, Kommunalförbundet och Ölandskommunerna för resten.

– Nu ska vi skruva på det här, bli duktiga på det här tillsammans och få ett positivt flow som ger fler besökare hela året, säger Sofie Gunnarsson.

– Efterfrågan har eskalerat inom natur och rörelse, frågan är hur vi möter den på Öland och tar marknadsandelar, konstaterar Magnus Broomé.

”Det finns tydliga mål med projeketet men det kan även innebära nystart av bolag och ökad sysselsättning”
Magnus Broomé

Arbetet ska bland annat resultera i tio paketerade outdoor-upplevelser där minst två aktörer samverkar.

– Det kan vara boende och restauranger som kopplas ihop cykling, vandring eller ridning. Helt beroende på vad som finns i området, säger Felicia Bäckström.

– Det finns tydliga mål med projektet men det kan även innebära nystart av bolag och ökad sysselsättning, Magnus Broomé.

Annons

Tanken är att 100 företag inom besöksnäringen på Öland ska få individuell coachning och använda Ölands turismorganisation som bollplank.

Och en efterlysning är fortfarande på sin plats:

– Är det några företag som är intresserade så är det bara att ta kontakt, ta den här chansen.

Magnus AnderbergSkicka e-post
Så här jobbar Ölandsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons