Annons

Ledare: ”Den sämsta öländska trafiklösningen någonsin!”

Trafikverkets lösning att leda tunga Guldfågeln-lastbilar både genom Kyrkbyn och centrala Mörbylånga måste vara den absolut sämsta öländska trafiklösningen någonsin.
Publicerad 10 november 2020
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
I stället för en vettig trafiklösning så väljer Trafikverket två usla. ”Att leda tung lastbilstrafik Både genom Kyrkbyn och centrala Mörbylånga måste vara Ölands sämsta trafikbeslut någonsin”, ryter Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.
I stället för en vettig trafiklösning så väljer Trafikverket två usla. ”Att leda tung lastbilstrafik Både genom Kyrkbyn och centrala Mörbylånga måste vara Ölands sämsta trafikbeslut någonsin”, ryter Ölandsbladets chefredaktör Peter Boström.Foto: Maria Wiell

Här har Mörbylångaborna sedan 1970-talet kämpat för att trafiksäkra transporterna till Guldfågeln, framför allt de som bor i Kyrkbyn.

Den som en gång på cykel blivit omkörd av en tung kycklinglastbil på den smala vägen genom Kyrkbyn förstår varför. Vägen är helt enkelt inte dimensionerad för tung lastbilstrafik. Knappt modern biltrafik för att tala klartext.

Annons

Respekten för företaget Guldfågeln och dess betydelse för orten har hela tiden varit stor. En arbetsgivare av den storleksordningen är ovärderlig för hela Mörbylånga kommun.

För några år sedan gjordes en förstudie för en halv miljon kronor hur vägen skulle kunna gå öster om Kyrkbyn. Efterhandssnacket har mest handlat om hur långt öster om byn som vägen ska läggas för att inte ta allt för mycket jordbruksmark i anspråk.

Då visar Trafikverket total lomhördhet och presenterar vad som måste vara den sämsta trafiklösningen någonsin ur öländskt perspektiv. Och den enda förklaringen, att lösningen blir ”billigare” sitter som en extra örfil i ansiktet på alla Mörbylångabor.

Kyrkbyn blir inte av med den tunga trafiken eftersom alla ut-transporter från Guldfågeln fortfarande ska gå på den smala bygatan.

Och när in-transporterna nu ska dundra förbi på Köpmangatan och försöka krångla sig in på Trollhättevägen, ja då påverkas förskola, högstadium, kommunhus och villaområde också. Måste vara någon slags bingo för den som vill skapa trafikfaror.

”Den som är konspiratorisk kan lätt tro det finns någon på Trafikverket som inte tror att kycklingfabriken är kvar på Öland om tio år.”
Peter Boström

Det heter att den nya lösningen är ”tillfällig”. Om fem till tio år ska den ”tillfälliga” lösningen” utvärderas. Den som är konspiratorisk kan lätt tro det finns någon på Trafikverket som inte tror att kycklingfabriken är kvar på Öland om tio år. För hur kan annars den här frågan ständigt skjutas framåt på nästa och nästa generation?

Det vore önskvärt med lokala politiker och tjänstemän som står upp emot statliga verk som Trafikverket. Dessa verk är nämligen också ölänningarnas verk.

Det är faktiskt Trafikverket som ska jobba för oss och inte tvärt om!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons