Kritiken som bet – nu laddar Borgholm: "Stor satsning”
Bilindustrin ställer om – mer än hälften av de nya bilar som sålts hittills under 2022 är laddbara.
Vid halvårsskiftet var 27 procent av alla nya bilar som registrerats under året helt eldrivna och 25 procent av hybridmodell.
Samtidigt en allt större efterfrågan av publika laddplatser, en bristvara i många kommuner, så ock i Borgholm – där kommunen nu begravt pratet om att privata initiativ/marknaden ska lösa problemet. Att en helomvändning var på gång stod klart för en tid sedan.
– Efterfrågan ökar drastiskt och för att vara en attraktiv kommun för personer med laddbilar måste vi se till att det finns laddplatser och det är också en fråga där vi fått in synpunkter och kritik, förklarade kommunalrådet Ilko Corkovic i en intervju i augusti där han öppnade upp för fler kommunuppförda, publika laddstolpar.
Nu finns även ett konkret bevis om saken.
– En ansökan är inskickad till Klimatklivet om stöd till 22 publika laddstolpar. Stödet är 70 procent av totalkostnaden och kommunens kostnad blir cirka 450 000 kronor, berättar kommunens tekniske chef Lars-Gunnar Fagerberg och tillägger:
– Det är en stor satsning och som är svår att låta bli, kritiken var ju betydande och det blir inte färre elbilar.
Samtidigt har framstöten till Klimatklivet gjorts med viss brådska, det finns tecken på att den blivande högerregeringen kan slopa bonusen för den som köper en laddbil samt skära ner på stödet till kommuner som vill ställa om.
Skattereduktion för grön teknik – så placerar sig Öland
Nyhetsbyrån Siren har via Skatteverket tagit fram hur mycket privatpersoner fått i skatteavdrag för installation av grön teknik, till exempel solceller eller laddstolpar, hittills i år, januari till och med september.
Ett axplock ur kommunlistan med totalbelopp:
Plats 1. Göteborgs kommun – 47 424 484 kronor
19. Kalmar kommun – 15 724 848 kronor
78. Mörbylånga kommun – 6 018 401 kronor (tredje mest i länet)
133. Borgholms kommun – 3 242 867 kronor
250. Högsby kommun – 768 462 kronor
I Arvidsjaur, Dorotea, Malå och Sorsele hade inga avdrag gjorts under den aktuella perioden.
– Vi kände att det var en god idé att vara ute tidigt, sådana här stöd kan vara här och nu. En annan regering vill kanske satsa på annat och vi (kommunen) har varit med om att bli utan.
Var de 22 laddstolparna med två laddpunkter på varje ska placeras är redan inritat på kommunkartan.
– Tre till fyra i de större hamnarna: Kårehamn, Böda, Byxelkrok, Sandvik och Stora Rör. Och ytterligare sex stolpar i Borgholm, bakom kyrkan. Men ingen snabbladdare, sådana överlämnar vi till näringslivet att uppföra, förklarar Lars-Gunnar Fagerberg.
Här saknas innehåll
”Det är en stor satsning och som är svår att låta bli, kritiken var ju betydande och det blir inte färre elbilar.”Lars-Gunnar Fagerberg
I röret finns ytterligare stolpar, öronmärkta för kommunens egna elbilar och utanför det publika paketet.
– Fyra platser till på Ekbacka, nämner Lars-Gunnar Fagerberg som ett exempel på det som ska möjliggöra Borgholms vandring mot en allt större andel elbilar i fordonsflottan.
För verksamhetsstolpar får kommunen 50 procent i bidrag.
Planen är att de 22 destinationsladdarna ska stå klara inom relativt snar framtid.
– Arbetet kommer att påbörjas inom kort med anslutningar och fundament i hamnarna. När laddstolparna kan komma på plats beror på när de kan levereras och för närvarande är det åtta veckors leveranstid.