Annons

Ledare: Den öländska cykelleden som aldrig blev färdig

Över 100 skattemiljoner investerades i Ölandsleden för cyklister. Sedan hände ingenting och kvar är en halvfärdig produkt, som ingen ens fullt ut vågar rekommendera cykelfamiljer.
Publicerad 7 mars 2023 • Uppdaterad 8 mars 2023
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Ölandsleden - cykelvägen som aldrig blev färdig. Runt 100 miljoner lades på leden. Jättefin, som här vid Albrunna, men sedan exempelvis tvärstopp i Grönhögen där leden bara slutar. ”Cykelsatsningen måste slutföras”, dundrar tidigare projektledaren Eddie Forsman och får stöd av Ölandsbladets ledarredaktion.
Ölandsleden - cykelvägen som aldrig blev färdig. Runt 100 miljoner lades på leden. Jättefin, som här vid Albrunna, men sedan exempelvis tvärstopp i Grönhögen där leden bara slutar. ”Cykelsatsningen måste slutföras”, dundrar tidigare projektledaren Eddie Forsman och får stöd av Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström

Det var Eddie Forsman och Kent Ingvarsson som för snart 17 år sedan plitade ned det första embryot till det som först kallades ”Öland runt på cykel”. Forsman kom att fortsätta med projektet som utvecklades till ”Fyr till fyr”.

De bägge Ölandskommunerna gav tummen upp och Forsman fick under det numera skrotade Ölands kommunalförbund i uppdrag att lösa finansieringen vilken kom att landa i dryga 100 miljoner kronor, främst genom stöd från Trafikverket.

Annons

2019 invigdes det som kom att kallas den norra delen av Ölandsleden. Samtidigt avslutades Forsmans och Christer Peterssons projektarbete. Det hette att respektive kommun i stället skulle ta vid och föra Ölandsleden i mål.

Med facit i hand - inget särskilt lyckat beslut.

Eddie Forsman har tigit, fram tills han i helgen på sociala medier gav starkt uttryck för det avstannade öländska cykelprojektet:

”Till Ölandskommunernas ledande politiker. Är det inte på sin plats att ni sätter er ned och funderar på hur ni skall slutföra cykelsatsningen på Ölandsleden. Cirka 100 miljoner kronor i skattepengar är investerade redan och om ni skall ha något förtroende kvar inför Trafikverket och övriga finansiärer är det dags att börja det arbetet!”

Ord och inga visor från den tidigare projektledaren. Och helt klart befogade ord.

Ölandsleden är på sina håll underbar. Men den håller inte ihop och tar inte cyklister från fyr till fyr. Vid Grönhögen tvingas cykelfamiljen ut på Väg 136 för att ta sig till Långe Jan.

”Ölandsleden är inte färdig. För att fullt ut kunna använda och marknadsföra cykelleden så måste den fullbordas.”

Men det finns annat som inte heller imponerar. Fortfarande finns det ingen cykelväg mellan Röhälla, norr om Ölandsbron, och Borgehage, söder om Borgholm.

Östra Öland är helt ofullständig när det gäller cykelvägar. Vissa sträckor är underbara som exempelvis förbi Eketorps borg. Sträckan Långrälla-Sputterum-Dyestad-Högtomta går längs mindre trafikerade småvägar.

Men alltför långa sträckor går på östra landsvägen och där rekommenderar jag ingen att förlägga cykelsemestern med yngre barn under sommartid.

Ölandsleden är inte färdig. För att fullt ut kunna använda och marknadsföra cykelleden så måste den fullbordas.

Annons

Som det är just nu har vi för 100 miljoner kronor fått en halvfärdig produkt.

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons