Annons

Ledare: ”28 kronor litern ger stora konsekvenser för Öland!”

Under onsdagen gick dieselpriset upp till över 28 kronor. Bränslepriserna är milt uttryckt inte bra för Öland.
Publicerad 10 mars 2022
Detta är en ledare i Ölandsbladet. Tidningens politiska hållning är obunden och ledaren ska fungera som en röst för Öland.
Med bränslepriser på över 28 kronor litern så kommer vi som bor på landsbygden att tvingas till förändringar. ”Regeringen måste agera och det snabbt”, tycker Ölandsbladets ledarredaktion.Foto: Peter Boström

Normalt sett hade jag skrivit ”katastrof”. Men med ett krig på andra sidan Östersjön och med rena avrättningar i lokala drogkonflikter så ska man passa sig för att använda katastrof-ordet.

Allt är relativt. Dock kan vi med rätta tala om stora konsekvenser för alla de som är beroende av bränslepriset. Och det är många på Öland.

Annons

Vi pratar lantbrukare som måste ha bränsle till sina traktorer och maskiner, samtidigt som alla varutransporter måste ske med lastbilar. Nationellt uppmanas också våra lantbrukare att odla för allt vad tygeln håller, eftersom världsläget ser ut som det gör. Ukraina, Europas kornbod, bombas sönder.

Men det handlar också om en vardag för den genomsnittliga öländska barnfamiljen. Alla de där som bor utanför bussnätet, vilka ändå måste ta sig till arbeten, skola och barnens fritidsaktiviteter.

Att ta sig från Löt eller Hulterstad till arbetsplatsen i Kalmar var redan dyrt och har på bara två veckor blivit ordentligt mycket dyrare. Skjutsa barn till innebandyträningen i Borgholm eller Torslunda känns inte lika självklart längre. De där frivilliga föräldrarna som skjutsar barnen till bortamatchen i Emmaboda blir allt färre.

”Inledningsvis är vi på landsbygden i Sverige de som påverkas mest av kriget i Ukraina.”

För de som redan lever på marginalen kan de där extra utgifterna bli det som tvingar familjer göra konsekvens-val. Att ta bort barnen från sociala aktiviteter är den minsta uppoffringen. Att flytta från landsbygden är längre bort på skalan, men självklart dyker tankegångarna upp.

De rekordhöga bränslekostnaderna får också konsekvenser för en besöksort som Öland, där närmare hundra procent av gästerna anländer med någon form av motordrivet fordon.

Hur resoneras det i Mälardalen när semesterplanerna ska göras upp? Har barnfamiljen råd att åka bil tur och retur till norra Öland? Pensionärsparet med den gamla husbilen som dricker nära två liter diesel per mil - blir det korta rundan i år?

Sammanfattningsvis så är det i vart fall inledningsvis vi på landsbygden i Sverige som påverkas mest av kriget i Ukraina.

Regeringen säger sig vara beredda att ”vidta åtgärder” när det gäller bränsleskatten. För landsbygden är det helt nödvändigt. Och det kan inte vänta!

Peter BoströmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons